Skolen

Dagens gang

Hverdagen på As Friskole både ligner og er meget forskellig fra så mange andre skoler. Vi har et traditionelt skoleskema med traditionelle fag. Vi har, så vidt det er skemateknisk muligt, det samme fag i to sammenhængende lektioner, altså halvanden time hver gang. Om fredagen har vi fagdag, som betyder, at man har det samme fag hele dagen, men ikke det samme fag hver fredag.

Morgensang

På As Friskole starter alle dage med morgensang kl. 7.55 for alle. Morgensang foregår i gymnastiksalen, hvor eleverne sidder på rækker på hynder på gulvet. På hver af de 12 rækker sidder elever fra stort set alle årgange. Store og små sidder altså blandet på rækkerne. Det er der flere grunde til: Kendskab til hinanden giver en tryg hverdag, store elever tager sig af de små, de små elever lærer morgensangskulturen osv.

Indholdet på morgensangen varierer meget, men rammen omkring er den samme hver morgen. Vi starter og slutter med en sang. Indimellem de to sange er der fortælling ved én af lærerne. Fortællingerne handler om alt imellem himmel og jord, men giver os alle et fælles udgangspunkt for dagen.

MoLæ

Efter morgensang har vi noget, vi kalder MoLæ, som er en forkortelse af motion og læsning. MoLæ varer ca. 20 minutter og sammen med morgensangen er det dagens første lektion (45 minutter).

Efter morgensang og MoLæ starter de almindelige timer, og i vores rammesema er der plads til seks af dem i løbet af en skoledag. De ældste elever har alle pladser i rammeskemaet fyldt ud med undervisning – de yngste har ikke, men kan gå i SFO’en, når undervisningen er slut.

Grupper

Som elev på As Friskole går man i en klasse sammen med jævnaldrende. Hver klasse er med i en Gruppe sammen med to eller tre andre klasser. Lillegruppen består af 0., 1., 2. og 3. klassetrin. I løbet af et skoleår laver grupperne forskellige ting sammen på tværs af de tre-fire klassetrin. Det kan være en temadag, en emneuge, en lejrskole.

I Lillegruppen er det vigtigt at bygge et solidt fundament, som eleverne trygt kan stå på resten af deres skoletid. Her skal opbygges lyst til samvær med andre og lyst til at lære nyt.

Mellemgruppen betår af 4., 5. og 6. klassetrin. I Mellemgruppen arbejder man på tværs af klassetrinnene på anderledes dage og tager også nogle gange på lejrskole sammen.

I Mellemgruppen bygges der videre på lysten og evnerne til at indgå i fælllesskaber og til at lære nyt sammen med andre og alene. De faglige krav skærpes, timetallet udvides og nye fag kommer til. Det er i det hele taget en tid, hvor der sker rigtig meget både i og omkring eleverne.

Vores ældste elever i 7., 8. og 9. klasse udgør Storegruppen, som er sidste trin på grundskoleraketten. Vi betragter vores storegruppeforløb som et sammenhængende forløb, som leder hen til afgangsprøverne i 9. klasse.

Når der skal opgives tekster m.m. til eksamen i 9. klasse trækkes der ofte på tekster, som er læst i hele storegruppeperioden.

I Storegruppen er man mere udadvendt, forstået på den måde, at Storegruppen kommer mere ud at rejse, end de andre grupper/klasser gør. I løbet af tiden i Storegruppen kommer man på tre ture af en uges varighed til en dansk egn, en europæisk storby og en skitur til f.eks. Østrig. Derudover er der ture af kortere varighed til f.eks. København, Aarhus eller Flensborg. Udover de åbenlyse sociale og oplevelsesmæssige fordele ved at tage på tur ud af huset, er der også faglige aspekter på vores lejrskoler eller studieture i Storegruppen. Vi kalder dem dannelsesrejser.

Støtte og specialundervisning

As Friskole er ikke en specialskole. Vi har ikke en specialklasse eller afdeling. Men vi tager os så godt som vi kan, af de af vores elever, som har særlige behov. Vi har ansatte, som arbejder med at støtte i klasserne. Vi har både en læse-, matematik- og hjælpemiddelvejleder i huset, og vi samarbejder med kommunens læsekonsulenter, med PPR og med sundhedsplejen om at give de bedste betingelser for elever med permanente eller midlertidige vanskeligheder.

Det er slet ikke alle vanskeligheder, vi er dygtige nok til at tage os af. Derfor sker det også, at vi afviser elever, og det sker også, at vi undervejs kaster håndklædet i ringen, og beder andre mere kompetente institutioner om at overtage.

Når det er sagt, skal det også nævnes, at vores måde at holde skole på, opleves som meget anderledes end så mange andre steder. Derfor vil nogle elever profittere af vores skolekultur, og alene på den baggrund overkomme alle, eller nogle af deres vanskeligheder.

Anderledes dage

I årskalenderen optræder en række dage, som er farvet blå. Disse blå dage er anderledes end de almindelige (hvide) dage, hvor skemaet er det, vi styrer efter. På de anderledes dage er skemaet sat ud af kraft og erstattet af en anden dagsrytme – der sker noget andet. De anderledes dage kan være traditionsdage, emneuger, klasse- og gruppedage.

Traditionsdagene forløber stort set på samme måde år for år – sådan er det jo med traditioner. Se mere om de enkelte traditionsdage i Forældrehåndbogen.

Før hver anderledes dag bliver der sendt nærmere information om dagenes indhold ud på Intra.

Fagfredage

Alle fredage på As Friskole er forskellige fra de andre dage. 30 fredage i løbet af skoleåret er der fagdag. Det betyder, at man har det samme fag hele dagen, men ikke det samme fag hver fredag.

Det er den enkelte lærer, der bestemmer, hvor mange fagfredage et fag får i en given klasse. Én ugentlig lektion kan konverteres til fem fagfredage. En fagfredag består af 6 skoletimer med ét fag.

Fagfredagene giver mange muligheder for at tilrettelægge en anderledes varieret undervisning, at komme ud af huset, at fordybe sig i et emne, at gøre ting fra start til slut osv.