Børnehaven

Velkommen til ‘Rødderne’

“Rødderne” er et unikt børnehavetilbud ved As Friskole, som baserer den pædagogiske praksis på naturen, som det primære være- og lærerum.
Vi er engagerede uddannede Rødder-voksne, som med vores forskelligheder, involverer os med stor passion, nærvær og autensitet, i at skabe pædagogiske rammer for; det gode børneliv.

Vi holder til, på Overbyvej 10 – 3-400 meter fra skolen.

Vi har egen skov, stort lavu-telt med brændeovn, værkstedsrum, bålplads, toilethytter, stor have med køkkenhave, frugttræer og buske, sandkassemiljø, varierede udemiljøer – til mangfoldig og fantasifuld leg, stor shelterplads i skoven, halm-tumleplads, ladcykler til ture, adgang til skolens gymnastiksal, eget hus med garderobe, soverum, mødelokale m.m.

As Friskoles værdigrundlag er fundamentet for Naturbørnehaven Rødderne:

Dagens gang

Røddernes hverdag tager udgangspunkt i “Skovbasen”, Overbyvej 10, – 3-400 meter fra As Friskole.

En genkendelig rytme igennem dagen giver barnet tryghed og kontinuitet.

Dagsrytmen kan afviges, hvis noget spontant opstår, som giver mening for børnegruppen. Året indeholder varierende ugeplaner f.eks. Motorisk leg i gymnastiksalen i vinterhalvåret, ture med ladcykler i sommerhalvåret osv.

  • 06.30 – 07.30
    Vi åbner v. Skovbasen – Morgenmad og opstartshygge i Lavvu eller værksted.

    07.30 – 09.00
    Leg og samvær i Lavvu, Værksted, have og skov.

    08:45 – 09.15
    Samling – Fællesskab og opmærksomhed på hinanden. Sange, fortællinger, dialoger om dagens planer, oplevelser. m.m. OBS: Vi ønsker at “frede” samlingen, – dit barn bedes afleveret før eller efter.

    09.15 – 09.45
    Formiddagsmadpakke – nr. 1. Måltidet kan foregå i to grupper eller samlet, både i Lavvu, Værksted eller udenfor, afhængigt af vejret.

    09.45 – 10.00
    Toilethytterne besøges af alle.

    10.00 – 11.00
    Leg, pædagogiske aktiviteter, projekter, temauger, praktiske gøremål.

    11.00 – 11.30
    “Stor” madpakke – nr.2 – i Lavvu, værksted, shelter eller udenfor, – afhængigt af vejret.

  • 12.00 -13.30
    Middagsøvn i huset, for nogle børn.

    12.00-14.00
    Leg og aktiviteter udenfor.

    14.00 – 14.20
    Madpakke – nr.3 – i Lavvu, værksted eller udenfor.

    14.30
    Afgang til Påfuglen – skolen. OBS: Vi frabeder os afhentning af børn mellem kl.14:30 og 15, da vi færdes på Overbyvej på det tidspunkt.

    15.00 – 17.00 (fre.16.30)
    Leg og samvær på tværs af aldre ude eller inde, v. Påfuglen – skolens SFO.

Naturens rolle

I Rødderne inddrages naturen og uderummet i de fleste facetter af børnehavelivet.

De 6 pædagogiske læreplanstemaer implementeres i denne tilgang.
I den Styrkede Pædagogiske Læreplan, kan der læses indgående om baggrund for vores pædagogiske værdisæt for praksis, og pædagogiske tilgang i praksis.

Vi tror på, at naturen kan noget særligt. At sanser, kropslighed, leg, fantasi, kreativitet, sociale og mentale processer, får gode udviklingsmuligheder i dette åbne, foranderlige og naturlige miljø.

    • Gennem leg, oplevelser, forstyrrelser, undersøgelser, fordybelse og RO, – vil vi skabe grobund for at børnene kan erfare og tilegne sig verden i differentierede fællesskaber. Fællesskaber som vil tilgodese individuelle og forskellige behov, og med relationelle læringsmiljøer som det bærende element.
    • Udviklingen af socialiteten og det at opbygge gode relationer, vil tage udgangspunkt i det enkelte barns behov.
    • Hos Rødderne indgår man som familie, i en fællesskabskultur, som vil bæres videre på skolen.
    • At vove det ukendte og lade sig udfordre, afhænger af trygheden og tilliden til sine omgivelser.
    • Vi vil insistere på den gode kontakt til hvert barn, – en tryg tilknytning, og målsætte, at alle oplever sig som betydningsfulde deltagere i fællesskabet.
    • Vi følger børnenes spor – deres nysgerrighed, og rammesætter processer hvor børnene gennem leg, antagelser, aktion, hands on, og refleksion, vil gøre sig nye erfaringer om deres omverden, sig selv, og hinanden.
    • Når barnet erfarer gennem mestringer, får det kendskab til egne grænser, egen værdi, og det at agere hensigtsmæssigt i forhold til konteksten og omgivelserne.
    • Denne proces, har vi fokus på, ud fra barnets nærmeste udviklingszone. Det vil være forskelligt om et barn har brug for anvisning, vejledt deltagelse fra den voksne, eller en decideret rollemodel der kan gå forrest.
    • Børn ”leger livet”, og børn lærer af og om hinanden i leg, og de leger sig til nye mestringer og erkendelser.
    • Dette vil vi understøtte, gennem rammer der appellerer til fantasifuld og eksperimenterende lege, hvor så lidt som muligt, er givet på forhånd.

PIXI udgaven af Den styrkede pædagogiske læreplan

Evaluering af den styrkede
pædagogiske læreplan

Forældresamarbejdet

Samarbejdet mellem forældre og børnehaven foregår hver dag, – gennem vores møder med hinanden. Samarbejdet beror på en åben, og tillidsfuld kommunikation. Samarbejdet forudsætter afstemning af forventninger til hinanden. Samarbejdet foregår gennem mange former for kommunikation: 
Intra, mail, telefon, møder, samtaler, arrangementer, Flickr (billeder), opslag osv.

Samtaler
Vi ønsker et tæt forældresamarbejde til gavn for børnene. Der er tre fastlagte samtaler i løbet af børnehavetiden. Dog kan der altid aftales en samtale, hvis I/vi skønner, at der er brug for det. Hellere en samtale for meget, end en for lidt!

Røddernes Forældreråd
Den mere formelle del af forældresamarbejdet foregår i børnehavens forældreråd. Rådet vælges for ét år ad gangen, inden udgangen af august måned, hvor vi afholder vores årlige forældremøde. Forældrerådet varetager alle Rødder-forældres interesser, – gennem indsigt og indflydelse. Rådet holder møde ca 6 gange på et år.

Principper for Naturbørnehave “Rødderne” – udarbejdet af forældrerådet

  • Børnene skal hos Rødderne tilbydes nærvær, anerkendelse og forpligtende fællesskaber. De mødes af voksne med stor faglighed og engagement, der, med naturen som ramme, styrker børnenes (fin)motoriske udvikling, selvværd og selvforståelse. Naturen er det bærende element for de aktiviteter børnene deltager i og den frie leg i naturen er et vigtigt element i børnenes dagligdag.

  • Samarbejdet mellem Rødder personale og forældre skal bygge på åben dialog, tillid og gensidig respekt. Der skal være plads til nytænkning og ideer. Samarbejdet værdsættes og holdes aktivt og kan også foregå ved afhentning eller aflevering. Rødder personale formidler de daglige aktiviteter på forældre-intra i form af et ugebrev inkl. billeder, hvor indeværende uge genfortælles og kommende vigtige datoer, fælles meddelelser mv. sendes ud.

    Forældrerådet kan være som bindeled mellem personale og forældre, når ikke den direkte kontakt etableres.

    Rådet er primus motor for arrangementer i samarbejde med personale, herunder også lokale aktiviteter/traditioner samt skole-arrangementer, hvor Rødderne kan være med. Dette understøtter ligeledes det værdifulde samarbejde.

  • Røddernes børnerelaterede konto/konti skal tilgodese børnenes alsidige behov, så der er mulighed for det enkeltes barns udvikling. Friskolens forældrebestyrelse og ledelse fastlægger sammen fokusområder/prioriteringer for indeværende budgetår ved årligt udvidet bestyrelsesmøde – eller ved behov.

Indmeldelse

Vi optager børn i børnehaven, når der er plads. Vi beder dog om, at I kontakter børnehaven inden for en samtale og en rundvisning. Dette for at afstemme forventninger og ofr at sikre den bedst mulige opstart for barnet.

Hvis det viser sig, at flere børn end der er pladser til i børnehaven, ønsker optagelse, oprettes en venteliste. Når der bliver plads, optages børn fra ventelisten efter følgende kriterier eller prioriteringer.

01. Søskende

Søskende til børn i børnehaven eller i skolen har forrang.

02. Jævn fordeling

Vi ønsker en så jævn fordeling på både køn og alder, som muligt. I tilfælde af meget skæv køns- eller aldersfordeling i børnegruppen, kan personalet prioritere det ene køn og/eller den ene aldersgruppe frem for en anden. Ved at fordele ligeligt på de tre årgange, sikrer vi, at “kun” en tredjedel af børnene bliver udskiftet hvert år.

Vi ønsker også at optage børn jævnt fordelt over hele året. Ved at fordele optaget over hele året, opnår vi, at alle nye børn bliver taget bedst muligt imod.

03. Skolevalg

Vi mener selv, vi laver den bedste skole i miles omkreds. Vores børnehave er en afdeling under As Friskole. Vi ønsker at alle børn i “Rødderne” fortsætter i As Friskole. Derfor har familier, som vælger at søge optagelse på As Friskole efter børnehaven, forrang.

04. Opskrivningsanciennitet

De, som har stået længst på ventelisten har forrang. Derfor kan det betale sig at skrive sit barn op tidligt – så snart barnet har fået er CPR-nummer – for at optjene anciennitet på ventelisten.