Velkommen til ‘Rødderne’
“Rødderne” er et unikt børnehavetilbud ved As Friskole, som baserer den pædagogiske praksis på naturen, som det primære være- og lærerum. Vi er engagerede uddannede Rødder-voksne, som med vores forskelligheder, involverer os med stor passion, nærvær og autensitet, i at skabe pædagogiske rammer for; det gode børneliv.
Vi holder til, på Overbyvej 10 – 3-400 meter fra skolen.
Vi har egen skov, stort lavu-telt med brændeovn, værkstedsrum, bålplads, toilethytter, stor have med køkkenhave, frugttræer og buske, sandkassemiljø, varierede udemiljøer – til mangfoldig og fantasifuld leg, stor shelterplads i skoven, halm-tumleplads, ladcykler til ture, adgang til skolens gymnastiksal, eget hus med garderobe, soverum, mødelokale m.m.
As Friskoles værdigrundlag er fundamentet for Naturbørnehaven Rødderne:
Kom og besøg os
I er meget velkommen til at ringe til Rødderne og aftale et besøg, eller hvis I bare gerne vil vide noget mere om os og vores tilbud.
+45 75 69 00 45 (tryk 4)
+45 22 38 14 80 (fredage)
I kan også vælge at sende en mail, og så sender vi en brochure til jer.
Vi glæder os til at høre fra jer.
Dagens gang
Røddernes hverdag tager udgangspunkt i “Skovbasen”, Overbyvej 10, – 3-400 meter fra As Friskole.
En genkendelig rytme igennem dagen giver barnet tryghed og kontinuitet.
Dagsrytmen kan afviges, hvis noget spontant opstår, som giver mening for børnegruppen. Året indeholder varierende ugeplaner f.eks. Motorisk leg i gymnastiksalen i vinterhalvåret, ture med ladcykler i sommerhalvåret osv.
Naturens rolle
I Rødderne inddrages naturen og uderummet i de fleste facetter af børnehavelivet.
De 6 pædagogiske læreplanstemaer implementeres i denne tilgang. I den Styrkede Pædagogiske Læreplan, kan der læses indgående om baggrund for vores pædagogiske værdisæt for praksis, og pædagogiske tilgang i praksis.
Vi tror på, at naturen kan noget særligt. At sanser, kropslighed, leg, fantasi, kreativitet, sociale og mentale processer, får gode udviklingsmuligheder i dette åbne, foranderlige og naturlige miljø.
… Naturen er et godt rum for hverdagslivet og for pædagogisk arbejde, – et rum hvor mennesker har stor mulighed for at være afslappede, opmærksomme og engagerede, samt at naturoplevelser allerede tidligt i barndommen kan tillægges betydning i forbindelse med identitets- og holdningsdannelsen.
Børn der opholder sig ude i et naturrigt miljø har en bedre koncentrationsevne, en bedre motorik, er mindre syge og har en mere udviklet leg.
Erkendelsen af et naturligt udviklingsforløb opstår altid i forbindelse med situationer, der involverer en ’learning by doing’ – man lærer ved at gøre. Færdigheder og beskæftigelser danner det første stadium af læringen.
Forældresamarbejdet
Samarbejdet mellem forældre og børnehaven foregår hver dag, – gennem vores møder med hinanden. Samarbejdet beror på en åben, og tillidsfuld kommunikation. Samarbejdet forudsætter afstemning af forventninger til hinanden. Samarbejdet foregår gennem mange former for kommunikation: Intra, mail, telefon, møder, samtaler, arrangementer, Flickr (billeder), opslag osv.
Samtaler
Vi ønsker et tæt forældresamarbejde til gavn for børnene. Der er tre fastlagte samtaler i løbet af børnehavetiden. Dog kan der altid aftales en samtale, hvis I/vi skønner, at der er brug for det. Hellere en samtale for meget, end en for lidt!
Røddernes Forældreråd
Den mere formelle del af forældresamarbejdet foregår i børnehavens forældreråd. Rådet vælges for ét år ad gangen, inden udgangen af august måned, hvor vi afholder vores årlige forældremøde. Forældrerådet varetager alle Rødder-forældres interesser, – gennem indsigt og indflydelse. Rådet holder møde ca 6 gange på et år.
Principper for Naturbørnehave “Rødderne” – udarbejdet af forældrerådet
Indmeldelse
Vi optager børn i børnehaven, når der er plads. Vi beder dog om, at I kontakter børnehaven inden for en samtale og en rundvisning. Dette for at afstemme forventninger og ofr at sikre den bedst mulige opstart for barnet.
Hvis det viser sig, at flere børn end der er pladser til i børnehaven, ønsker optagelse, oprettes en venteliste. Når der bliver plads, optages børn fra ventelisten efter følgende kriterier eller prioriteringer.
01. Søskende
Søskende til børn i børnehaven eller i skolen har forrang.
02. Jævn fordeling
Vi ønsker en så jævn fordeling på både køn og alder, som muligt. I tilfælde af meget skæv køns- eller aldersfordeling i børnegruppen, kan personalet prioritere det ene køn og/eller den ene aldersgruppe frem for en anden. Ved at fordele ligeligt på de tre årgange, sikrer vi, at “kun” en tredjedel af børnene bliver udskiftet hvert år.
Vi ønsker også at optage børn jævnt fordelt over hele året. Ved at fordele optaget over hele året, opnår vi, at alle nye børn bliver taget bedst muligt imod.
03. Skolevalg
Vi mener selv, vi laver den bedste skole i miles omkreds. Vores børnehave er en afdeling under As Friskole. Vi ønsker at alle børn i “Rødderne” fortsætter i As Friskole. Derfor har familier, som vælger at søge optagelse på As Friskole efter børnehaven, forrang.
04. Opskrivningsanciennitet
De, som har stået længst på ventelisten har forrang. Derfor kan det betale sig at skrive sit barn op tidligt – så snart barnet har fået er CPR-nummer – for at optjene anciennitet på ventelisten.